גספצ'ו קטיפתי מהחלומות
גספצ'ו קטיפתי מהחלומות

מתחיל להיות חם… מה זה חם…? חם מאוד. לחות דביקה כזו, זיעה בשפם ובסנטר, התלבטות כל בוקר איך ומה ללבוש בשביל ללכת עם ולהרגיש בלי… אבל החום הזה גם אומר שזה הזמן לעבור למאכלי קיץ, קלילים ומרעננים, והאהוב עלי מכולם: גספצ׳ו. המרק הקר, הקטיפתי, המתובל והמשגע הזה הוא אחד המאכלים האהובים עלי בעולם. אני לא יכולה לדמיין סיטואציה שיציעו לי גספצ׳ו ואני אסרב. הוא קר ומרענן הוא עוקצני וחרפרף וטעים שאפשר להשתגע.

המקור של הגספצ׳ו הוא בדרום ספרד, אבל הוא בעצם מתאים כמו כפפה ליד למטבח הישראלי שכן הוא מנה מושלמת לארוחת צהריים או ערב בחום של הקיץ הישראלי, מה עוד שהוא מורכב מאותם ירקות של סלט קצוץ שהוא חלק בלתי נפרד מהמטבח המקומי, רק במקום לקצוץ את הירקות פשוט טוחנים אותם למרק, כן, מעין "מרק סלט".

יש אין ספור גרסאות לגספצ׳ו. אצלי בבית יש וויכוח סוער ביני לבין אבא סביב הגספצ׳ו: הוא אוהב גספצ׳ו לא מסונן – מעיין עיסת ירקות סמיכה ומתובלת. אני לעומת זאת, אוהבת גספצ׳ו חלק וקטיפתי ולכן מקפידה לסנן ממנו את כל הגושים. כן, אני מודה, זה לוקח עוד 5-10 דקות של עבודה אבל הרכות המלטפת של הגספצ'ו החלק שווה בעיניי כל שניה.

כבר שנים שאני מכינה גספצ'ו וניסיתי בזמן הזה אינסוף מתכונים ושיטות. המתכון הזה, כאן הוא המתכון הכי מוצלח שאני מכירה וזה בזכות שני טיפים חשובים שאספתי עם השנים:

  1. אמולסיה. זה טיפ שלמדתי מהמתכון המיתולוגי לגספצ׳ו של אורנה ואלה, והוא בעצם מה שנותן לגספצ׳ו שלי את המרקם הקטיפתי שלו. בתהליך של אמולסיה מערבבים שני נוזלים שלא מתערבבים זה עם זה כמו שמן ומים, או במקרה הזה שמן זית ומיץ ירקות. אחרי שטוחנים את הירקות ומסננים מהם את הגושים טוחנים את המיץ המסונן עם שמן זית  במשך מספר דקות עד  שהם מתאחדים ומיץ הירקות מקבל את הרכות והנפח של השמן ומתקבל קספצ'ו עם מרקם חלק משגע.
  2. אפרסק לבן. זה טיפ שלמדתי מרפי כהן. הטעם המתקתק העדין של האפרסק הלבן משתלב נהדר בתוך הטעמים של הגספצ׳ו ועוזר לאזן את החמיצות של העגבניות ושל החומץ. זה נשמע לכם מוזר? תנסו ותראו שלא תעשו יותר גספצ׳ו בשום דרך אחרת.

ועוד מילה לגבי הירקות עצמם, כמו שסלט ירקות יכול להיות טעים בהמון דרכים וכל אחד אוהב את הסלט שלו קצת אחרת, ככה בדיוק גם הגספצ׳ו. אני למשל לא אוהבת בצל חי (מי אותם אנשים מוזרים שאוכלים בצל חי?) ולכן בגספצ׳ו שלי לא תמצאו בצל.

אני כן מפצירה בכם לשמור על חופש היצירתיות בתמהיל הירקות שאתם מכניסים לבלנדר כל עוד אתם שומרים על שני הטיפים שנתי לכם. אוהבים בצל? תוסיפו, לא אוהבים גמבה? אל תשימו, רוצים יותר חריף? מעולה! רוצים עגבניות צהובות במקום אדומות? יאללה!

תקררו את הגספצ׳ו ולפני ההגשה תפזרו עליו קצת תוספות, ויש לכם ארוחה קיצית קלילה וטעימה.

 

רוצים עוד רעיונות למתכוני קיץ קלילים וטעימים? נסו את המתכון שלי לסלט סביצ׳ה

הכנתם? אל תשכחו לתייג אותי באינסטגרם!

 

מצרכים:

1 ק"ג עגבניות מגי או תמר או שרי

4 מלפפונים גדולים ומוצקים

1 גמבה אדומה

1 צ'ילי אדום חריף

1 אפרסק לבן

1 שן שום

1/4 כוס שמן זית

1 כף חומץ שרי או בלסמי

מלח

פלפל שחור

 

להגשה:

פרוסות מלפפון

קרוטונים או פיסות לחם

פרוסות צ'ילי

שמן זית

 

הוראות הכנה:

  • שוטפים היטב את הירקות וחותכים לקוביות גדולות
  • שמים את כל הירקות במעבד מזון (אם לא נכנסת לכם כל הכמות בבת אחת, אין בעיה לטחון את הירקות בכמה נגלות)
  • טוחנים את הירקות היטב לתערובת חלקה
  • לוקחים קערה גדולה ומניחים מעליה מסננת דקה
  • יוצקים את תערובת הירקות למסננת ובעזרת כף מועכים אותה כדי לעזור למיץ לצאת – צריך סבלנות זה לוקח כמה דק…
  • אני ממליצה להחזיר למעבד המזון את גושי הירקות שנשארו במסננת לטחון אותם שוב ולהחזיר למסננת לסיבוב מעיכה נוסף (אפשר להרוויח ככה עוד קצת מיץ)
  • מחזירים את מיץ הירקות המסונן למעבד המזון. מוסיפים את השמן, חומץ, מלח ופלפל וטוחנים יחד כ-5 דק (לא פחות, זה חשוב! ככה עושים את האמולסיה שבזכותה המרקם של הגספצ'ו הופך לקטיפתי)
  • טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך
  • מעבירים לקערה, מכסים ומעבירים למקרר
  • מגישים קר בקעריות או כוסות (אפשר אפילו להוסיף קוביות קרח), אם רוצים מפזרים למעלה תוספות

 

הערות ושדרוגים:

  • תמהיל הירקות של הגספצ'ו תלוי לחלוטין בטעם האישי שלכם, הכמויות והירקות שבמתכון הזה הם ההמלצה שלי. אבל, אם אתם אוהים בצל, תוסיפו, אם אתם אוהבים מידת חריפות שונה, תתאימו. אם אין לכם בדיוק גמבה, אפשר לוותר, וכו'.
  • אפשר לאכול את הגספצ'ו לא מסונן. יש גם גרסאות כאלו, בעיני זה משמעותית פחות טעים. אני סיימתי עם גרבר סביב גיל שנה.
  • האמולסיה חשובה, אל תתעצלו והקפידו על ההוראות שלה. היא נותנת למרק את המרקם הקטיפתי שלו
  • אפרסק לבן זה הטיפ הסודי הכי חשוב, הוא מאזן את כל הטעמים של הגספצ'ו. אם אתם מתעקשים אפשר גם אפרסק צהוב או נקטרינה. אם אין לכם בכלל אפשר להוסיף כפית סוכר במקום.

 

Share:
  • 5596
  • 2
  • 2

2 thoughts on “גספצ'ו קטיפתי מהחלומות”

    1. מאוד תלוי…. האם זו מנה ראשונה בארוחה עם עוד מנות? ואז מגישים כוס או קערית קטנה… או האם זו ארוחת ערב או צהרים ואין עוד אוכל? ואז מגישים מנה גדולה יותר. בהערכה גסה היתי אומרת שיש פה כ8-10 מנות, אבל שוב… תלוי בגודל המנה

כתוב תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *